منو

ماشین های سمپاش

شنبه, 16 مرداد 0

ماشین های سمپاش

  •  دستگاههایی هستند که حجم مشخصی از مواد سمی را به صورت قطرات ریز روی سطح یا فضای مشخصی پخش می نمایند.
  • کاربرد مناسب آفت کش ها کلید موفقیت کنترل شیمیایی آفات است و این نتیجه تنها زمانی حاصل می شود که از دستگاه سمپاش مناسب به روش درست استفاده شود.
  • یک سمپاش شامل اجزاء زیر است : یک مخزن براى نگهدارى محلول سم، یک تلمبه یا پمپ براى انتقال محلول سم از دستگاه و ایجاد فشار، یک شیر تنظیمکننده فشار براى ثابت نگهداشتن فشار در دستگاه، یک فشارسنج براى خواندن فشار، نازلهاى روى یک بوم یا لانس دستى براى انتقال مؤثر سم بر روى هدف، یک شیر که انتقال سم به نازلها را به فوریت باز یا مسدود کند، یک به هم زن (مکانیکى یا هیدرولیکی) به منظور به هم زدن مخلوط سم در مخزن سمپاش، یک لوله فرعى براى برگرداندن مازاد محلول سم به مخزن تا تنظیمکننده فشار بتواند انجام وظیفه کند، صافی ها یا غربالها (در لوله مکش، در طول سیستم، در قبل از نازلها) براى جلوگیرى از عبور ذرات درشتى همچون زنگ یا سنگریزه که دستگاه، مخصوصاً نازلها را مسدود میکند، یک لوله مکش براى آوردن محلول سم از مخزن سم ازمخزن به تلمبه، همچنین شلنگها، واشرها و گیره ها که قسمتهاى دیگر سازنده یک دستگاه سمپاش را تشکیل میدهند.

قسمت های مختلف یک سمپاش

 

انواع سمپاشها

سمپاش های هیدرولیک

در این نوع سمپاش ها معمولاً محلول سمی یا در مخزن تحت فشار قرار می گیرد یا به وسیلة پمپ مکیده و با فشار ازنازل خارج می شود. به رغم وجود فناوری های جدید سمپاشی، این نوع سمپاش ها به دلیل قیمت پایین و راحتی کارهنوز مورد توجه هستند. از معایب این نوع سمپاش، نیاز به محلول زیاد در زمان سمپاشی است، لذا کاربر مجبور به پرکردن پی در پی مخزن سمپاش است.

 

انواع سمپاش های هیدرولیک

الف. با پمپ دستی شامل

1. سمپاش تلمبه ای پشتی استوانه ای

2.سمپاش کتابی پشتی تلمبه از بغل

 

سمپاش هیدرولیک

ب. موتوری

1. سمپاش موتوری پشتی لانس دار

2. سمپاش فرغونی و زنبه ای لانس دار

3. سمپاش های هیدرولیک بوم دار

سمپاش موتوری

سمپاش فرغونی

 

سمپاش بومدار

سمپاش های الکتروستاتیک

سمپاش الکترواستاتیکی از ادوات جدید کشاورزی است که از آخرین فناوری روز دنیا استفاده میکند . در سمپاشی به صورت الکترواستاتیک ، ذرات سم به صورت قطرات بسیار ریز در حدود 22 میکرون تبدیل میشوند ، که البته علت اصلی آن را قرار گرفتن سم در میدان مغناطیسی ودر نهایت باردار شدن ذرات سم دانست . مانند دو قطب آهن ربا ، ذرات سم نیز که دارای دو بار هم نام هستند ، یکدیگر را دفع می کنند. از طرف دیگر اندام های گیاه که دارای بار غیرهم نام با قطرات سم بوده ، باعث جذب ذرات سم به خود میشود . بعد از اینکه سطح رویه برگ از سم پوشیده شد ،ذرات سم به سطح زیرین برگ ها جذب میشود که در سم پاشی رایج این عمل صورت نمی گیرد . در اینجا نکته جالب و قابل توجه این است که چون گیاه مانند شیء نارسانا می باشد، با برخورد ذرات غیر هم نام سم آن نقطه خنثی شده و ذرات دیگر سم تمایلی به جذب شدن به آن نقطه را ندارند. این امر باعث میشود که اولا مقدار سم کمتری نسبت به شیوه رایج مصرف شود ثانیاقطرات سم باعث پدیده گیاه سوزی نمی شوند .

 

  •  کارایی بعضی از آفت کش ها به خصوص آنهایی که دارای اثرات تماسی هستند با استفاده از سمپاش های الکتروستاتیک افزایش می یابد. زیرا این امکان وجود داردکه قطرات ریز سم را به تمام قسمت های گیاه از جمله سطح زیرین برگ ها برساند.

بنابراین امکان کاهش میزان مصرف سم و محلول پاشش را نسبت به سایر روش های متداول :

از طریق: 1) ریزترشدن قطرات سم در این روش سمپاشی و 2) کاهش میزان بادبردگی

  •  قطرات خارج شده از دستگاه های سمپاش الکتروستاتیک معمولاً به اولین هدف خود جذب می شوند.
  • لذا امکان نفوذ آنها به داخل پوشش گیاهی تحت تأثیر

میزان باردارشدن قطرات

اندازة قطرات

تراکم گیاهی

شکل برگ

و میزان چرخش جریان هوای خروجی به همراه پاشش قرار می گیرد.

معمولاً قطرات درشت با بارالکتریکی کمتر در تاج پوشش گیاهی بیشتر نفوذ می کنند.

  • در حال حاضر دو نمونه از سمپاش های الکتروستاتیک در ایران وجود دارد

1) سمپاش الکتروستاتیک فرغونی

2) سمپاش اتومایزر پشتی دارای کلاهک (هد) الکتروستاتیک

 

سمپاش

سمپاش الکترو استاتیک

 

 

نازل ها

مهمترین قسمت سمپاشها هستند. انواع مختلفی دارند. شامل:

الف) الکترو استاتیک: تحت فشار با صفحات چرخان، ذرات سم کوچک تولید شده و در موقع عبور از نازل بار منفی پیدا میکند، بار مثبت به زمین القا می شود.

ب )نازل چرخشی (نازل با دیسک دوار) : تحت تاثیر نیروی ثقل، علفکش روی یک صفحه دوار می ریزد و بعد از تبدیل به قطرات یکنواخت به بیرون هدایت میشود.

ج ) هیدرولیکی: اندازه قطرات تقریبا غیر یکنواخت است. تازلهای هیدرولیکی بر اساس الگوی پاشش به انواع زیر دسته بندی می شوند:

1_تخت بادبزنی معمولی: مناسب برای علفکشهای پیش رویشی و پس رویشی نازل های مجاور باید 72 تا 22 درصد باهم همپوشانی داشته باشند.

 

نازل

 

2_تخت باد بزنی یکنواخت: مناسب برای کاربرد نواری علفکش روی ردیف این نازل ها همانند نازل های بادبزنی معمولی هستند. البته با این تفاوت که محلول سم در همه جای الگوی سمپاشی ، یکنواخت پاشیده می شود. این نازل ها برای سمپاشی نواری مناسب هستند پهنای نوار سمپاشی با توجه به زاویه الگوی سمپاشی و ارتفاع نازل از سطح هدف تعیین می شود.

 

تخت باد بزنی یکنواخت

 

3_ نازل سیلابی: الگوی پاشش شبیه تخت بادبزنی معمولی است اما اندازه قطرات درشت است. مناسب برای کاربرد علفکش های خاک کاربرد و کود است.

4_نازل مخروط توخالی: این نازل ها دارای یک اتاقک چرخنده در بالای سوراخ مخروطی شکل هستند، که تولید الگوی سمپاشی مخروطی شکل تو خالی می نماید. نازل های مذکور تولید مخروط تو خالی با قطرات درشت می نماید که برای سمپاشی علفکش ها بر سطح خاک بر روی شاخه و برگ طراحی شده اند. الگوی سمپاشی این نازل ها بهتر وارد فضای کانوپی گیاهان می شود. قطرات تولید شده بسیار درشت اند و برای کاربرد علفکش روی خاک یا اندام هوایی مناسب اند.

 

نازل

دیدگاه ها (1)

  1. سارا جمال زاده
    بسیار عالی و کاربردی بود. ممنون از وقتی که برای ثبت این مطالب آموزنده گذاشتید.
    یکشنبه, 17 مرداد 0

یک دیدگاه بنویسید

نظر خود را بیان کنید.

ورود / ثبت نام

آخرین مطالب

post picture
دوشنبه, 22 شهریور 0
post picture
دوشنبه, 01 شهریور 0
post picture
شنبه, 16 مرداد 0
post picture
سه شنبه, 05 مرداد 0
post picture
دوشنبه, 04 مرداد 0